Digitol

May 2024

Digitale tol

De douaneafhandelingsoplossing van de toekomst

De douaneafhandeling van de goederen die wij vervoeren is een belangrijk onderdeel van de grensoverschrijdende logistiek. Het huidige systeem voor directe levering is al tientallen jaren een uitzonderingsregeling in de douaneregelgeving voor het aangeven van goederen na het overschrijden van de grens, zodat er geen wachtrijen zijn bij de grootste grensovergangen. Het nadeel van deze regeling is de slechte controle over welke goederen het land binnenkomen, en tegenwoordig wordt er een nieuwe oplossing geïntroduceerd.

De huidige regeling vervalt per 1 april 2025 en wordt vervangen door Digitoll.

Een efficiënte en veilige goederenstroom over de grenzen heen is belangrijk voor het bedrijfsleven. Door dit proces te digitaliseren worden een aantal voordelen behaald. Enkele van de belangrijkste voordelen voor ons en onze klanten zijn:

Snellere vrijgave van goederen voor het vrije verkeer:  Zodra de auto correct de grens is overgestoken, worden de goederen vrij ter beschikking gesteld en krijgt de ontvanger dus veel sneller toegang tot het product.

Snellere doorgang aan de grens:  Wanneer de auto correct is geregistreerd in Digitoll, hoeft de chauffeur niet te stoppen bij Svinesund of Ørje om zijn documenten bij de douane te tonen. Een camera die het autonummer registreert, geeft bij aankomst aan de grens een rood of groen licht aan. Als het licht op groen staat, kan de chauffeur de reis voortzetten zonder tijd te verspillen aan handmatig papierwerk.

Minder vervolgwerkzaamheden: Zodra de auto de grens is overgestoken, worden de goederen in de praktijk ingeklaard door de douane. Je vermijdt vervolgvragen als: is de auto de grens over? Is het artikel uitgeladen? Waar is de auto nu?

Het is belangrijk dat alle spelers zich hiermee vertrouwd maken, omdat dit meer vergt van alle onderdelen van de logistiek. Er zullen hogere eisen worden gesteld aan nauwkeurige en correcte exportdocumenten uit het verzendende land. Het vergt goede communicatie tussen de vervoerder en de persoon die de goederen in Noorwegen inklaert, en er worden hoge eisen gesteld aan de nauwkeurigheid en orde van degenen die zendingen moeten melden bij Digitoll.

Angvik Auto AS en Angvik Auto Fortolling AS zijn al een jaar aangesloten op de Digitoll-oplossing. In het nieuwe systeem passeren ruim honderd auto's de grens, en dat aantal neemt elke week toe.

Lees meer over de Digitoll-oplossing opTol.nr

Heeft uw bedrijf controle over wat er daarna komt? En misschien nog wel belangrijker; heeft uw logistieke partner de regie? Dit zullen in de toekomst belangrijke vragen zijn voor iedereen die goederen naar Noorwegen importeert.

Klanten van Angvik Auto AS en Angvik Auto Fortolling AS kunnen erop vertrouwen dat we voorbereid zijn op de toekomstige oplossing.

Neem contact met ons op als u vragen heeft over Digitoll en wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen!